Så här lyckas du med sociala medier

Tänker du att sociala media är den ultimata lösningen på alla marknadsföringsproblem? Har du också hört att det är enkelt och billigt eftersom man kan göra det själv? Kanske har du dragit igång en fansida på Facebook och funderar över varför du bara har 38 fans, varav 30 är goda vänner? Det är dags att du skaffar dig en strategi över din närvaro i sociala media.

1. Vad ska du prata om?
Sociala media handlar om konversation, dvs du pratar med dina följare/fans/läsare och de pratar med andra om dig och ditt budskap. För att få någon att vilja prata om dig måste du ha något att säga som intresserar din målgrupp.

Inte många kommer att kommentera eller re-tweeta inlägg som ”20% rabatt på produkt X idag” så du måste fundera på vad i din verksamhet som väcker engagemang hos målgruppen. Jobbar du med redovisning kan du sikta in dig på att bli känd som expert på avdrag och har du en handelträdgård så väljer du kanske temat ”odla giftfritt”. Det viktiga är att du själv brinner för ämnet och att det är en fråga som engagerar även andra!

2. Var finns din målgrupp?
Alla finns på Facebook så det är där man ska vara, eller? Över 3,5 miljoner svenskar har konton på Facebook så visst är det en stor marknad, men det är tyvärr inte likvärdigt med att alla dessa är intresserade av din verksamhet. Fundera över om det finns andra kanaler där du når personer som brinner för dina ämnen?

Du som driver handelsträdgård och pratar ”odla giftfritt” kanske får större utdelning av vara aktiv på odla.nu eller bondeliv.se istället? Fråga dina kunder var de finns!

3. Hitta rätt mix
När du identifierat ett antal kanaler i sociala media där du vill finnas är det dags att göra en plan för arbetet. För varje kanal som du valt ut ovan bör du skriva ner varför du tänker vara aktiv där. Det kan till exempel vara så att du har valt Facebook som en kanal och din tanke med det är att genom korta inlägg på Facebook driva trafik till din blogg. Det innebär att strategin blir att skriva intressanta blogginlägg och sedan lägga korta facebook-uppdateringar som får folk att klicka på blogglänken.

4. Mät och följ upp
Glöm inte bestämma dig för vad som är målet med din närvaro i varje kanal – och följ upp att den tid du lägger lönar sig. Får du det antal fans eller följare du önskat? Läser fler bloggen? Ökar kännedomen? Ökar försäljningen?

Artikeln först publicerad på Driftig.nu och ALMI Jönköpings blogg

Lyssna! Omvärlds-bevakning i sociala medier

Det viktigaste med sociala media är inte att du själv pratar, utan att du lyssnar på vad andra säger. Även om du inte tycker att ditt företag behöver ha en Facebook-sida, blogga eller Twittra så behöver du ändå avsätta tid för att lyssna på vad andra säger om er, era konkurrenter och branschen. Omvärldsbevakning är förhoppningsvis inte något nytt för dig, du  har alltid läst tidningar, deltagit på mässor och gjort en eller annan kundundersökning, men nu måste du börja bevaka sociala media för att hänga med i svängarna.

På Twingly eller Google kan du söka i bloggar eller mikrobloggar över vad som skrivs just nu om ett visst ord. Det är ett bra sätt att snabbt få en känsla för  hur det ser ut just nu för företaget eller varumärket. Vill du automatisera processen så finns det tjänster som kostnadsfritt söker av nätet och en gång om dagen levererar ett resultat till dig via RSS eller mail. Testa till exempel Google Alerts eller Social Mention.

Lösningarna ovan är kostnadsfria, men innebär att du själv får sålla bland kommentarer och inlägg och försöka göra värderingar. Givetvis finns det lösningar där du får alla data serverade i snygga rapporter med nyhetsvärdering och diverse tjänster, men då kostar det förstås pengar. Vill du testa så prova Silverbakk eller Meltwater Buzz.

När du sedan har samlat in mängder av information så återstår frågan vad du ska göra med den? Är målet att identifiera problem med befintlig produkt? Eller att konkurrentbevaka? Eller kanske att hitta framtida medarbetare?

Praktisk juridik – skydda ditt varumärke på nätet

Vid ett seminarium om juridiken i sociala media på Almi delade jurist Jakob Nortoft frånNordic Law med sig av kunskapen om hur du skyddar ditt företags varumärke i sociala media.

För det första, tänk på att skydda ditt företagsnamn och dina varumärken på nätet genom att registrera dem på de vanligaste sociala mediesajterna även om du inte just nu tänker vara aktiv på dem. På många sidor finns ingen kontroll på att du har rätt till det användarnamn du väljer, det innebär att någon annan kan finnas på Twitter med ditt företagsnamn eller varumärke, någon som kanske väljer att använda det på ett sätt som skadar ditt företag.

Tänk också på att skyddet för varumärken på Internet är väldigt svagt. Om du har ett företag som heter ABC finns det inget som hindrar en privatperson att starta en blogg som heter ABC-bloggen och där skriva om ert företag. Personen kan till och med lägga upp er logga på sin blogg om den finns att hämta på nätet. Så länge bloggaren gör detta utan att tjäna pengar på bloggen går det inte att på juridisk väg att stoppa dem, intrång i varumärket kan bara göras i näringsverksamhet. Några exempel på sådana bloggar är ”Sanningen om Nordea” samt ”lurad av erik ohlson” där besvikna kunder bloggar om hur de blev behandlade av en bank respektive en fastighetsmäklare.

Om ditt företag finns på externa sajter som EniroRejta eller Reco där andra kan bedöma eller lämna kommentarer om företaget måste du ha en strategi för hur du ska bevaka vilka kommentarer som skrivs om din verksamhet och se vad som behöver besvaras. Du kan oftast inte ta bort negativa kommentarer som andra har skrivit och de kan ställa till stor skada för ditt företag. Se till exempelvis kommentar nummer fyra på Recos sida om Däckhuset i Kalmaroch det blogginlägg som följde. Detta ärenden ledde till att företaget försökte JK-anmälabloggaren, något som dock inte lyckades då det inte är olagligt att som privatperson ha åsikter om ett företag.

Inlägget först publicerat på http://www.almijonkoping.wordpress.com

Praktisk juridik – det här gäller för din blogg

En solig eftermiddag i april hade Almi ett seminarium om juridiken i sociala media med jurist Jakob Nortoft från Nordic Law.  Här kommer några praktiska tips från dagen.

Om du har kommentatorsfält på din blogg eller hemsida måste du ha en policy på hemsidan där besökarna kan läsa vad som gäller för kommentarerna. Där kan det till exempel stå att företaget har rätt att använda innehåll i kommentarer utan lov av eller ersättning till kommentatorn eller att företaget har rätt att ta bort kommentarer och inlägg som uppfattas som stötande. Du måste också ange hur du hanterar personuppgifter och så kallade cookies.

Tänk på att det är företaget som ansvarar för alla kommentarer som publiceras på bloggen eller hemsidan. Inom 24-48 timmar ska du ha plockat bort kommentarer som är olagliga, tex i form av förtal av person eller uppvigling, hets mot folkgrupp eller uppenbara intrång i upphovsrätten med mera.

Du måste rent formellt alltid ha ett samtycke för att publicera namn, bild eller annan igenkänningsuppgift på en person. Tänk på att detta gäller även om man skriver något positivt, det är inte säkert att din kund/leverantör/bekant vill synas på din sida även om du skriver trevliga saker om dem. Datainspektionen håller just nu på att titta på om man behöver anpassa PUL-lagen för att bättre fungera med sociala media så här kan det komma ändringar framöver.

Andras upphovsrätter är också viktigt att respektera och här kan det vara bra att veta att det är skillnad på om du länkar till en YouTube-film eller om du bäddar in den på din egen sida. Lägger du en länk så lämnar besökaren din sida och då har inte du något ansvar för den film de tittar på, bäddar du in filmen på din egen sida ska du ha tillstånd av den som har upphovsrätten till filmen eller veta att filmen omfattas av en creative commonslicens. Samma sak gäller naturligtvis bilder. Här får du tips på hur du hittar bilder med cc-licens som du kan använda på din sida.

På måndag bloggar vi vidare om juridiken i sociala media, och då med fokus på hur du skyddar ditt varumärke på nätet.

Gör sociala media individerna viktigare än företagen?

senaste avsnittet av Trend-TVberättar trendspanaren Göran Adlén om hur framgångsrika företag använder sig av medarbetarnaspersonliga kontaktnät i olika sociala medier för att nå ut med budskap.

I samma anda menar entreprenören Per Frykman att marknadsföring framöver kommer att handla nästan uteslutande om mouth-to-mouth och att de som rekommenderas ärindividerna, inte företaget i sig.

Tanken är alltså att det är individen som är den viktiga i sociala media och att konversationen pågår mellan individerna och inte mellan företag. Men jag vill hävda att så har det alltid varit, skillnaden mot förr är räckvidden och transparensen som de nya kanalerna för med sig. Där ditt rykte för några år sedan bara nådde ut till en ganska nära krets kan du i dag genom användande av sociala medier visa upp din kompetens för en betydligt större krets och därmed arbeta in din eget varumärke på ett mycket tydligare sätt.

Hur ska du då ta tillvara på den här möjligheten? Börja med att bestämma vad det är du vill vara känd för, vad som är din specialitet. Ta sedan reda på hur du framstår idag, du kan tex Googla dig själv och se vad det är för typ av information som kommer upp.  När du har nuläget och visionen klara för dig är det dags att lägga upp en strategi för förflyttningen – i vilka kanaler ska du göra dig synlig och med vilket budskap?

Du som har anställda bör också fundera över hur din personals personliga varumärken kan vara en möjlighet i din verksamhet – och vad som händer den dag de lämnar företaget.

Fem steg till gratis publicitet för ditt företag

Syns du inte så finns du inte – därför måste du marknadsföra dig.

Som småföretagare kan det vara svårt att lägga pengar på annonser, därför är det smart att istället arbeta med PR och få gratis publicitet. För att bli framgångsrik behöver du fundera på vad i din verksamhet som kan vara en nyhet och hitta ett sätt att få ut den nyheten  –  lätt i teorin, men kanske svårare i praktiken.

1. Hitta nyheten
Trender och utmärkelser är alltid intressanta nyheter. Har du en djuraffär kan du konstatera att hamstrar nu har gått om marsvin som populäraste husdjur för nybörjare, driver du en frukthandel kan du utse stans godaste äppelkaka och om du har ett café kan du ställa upp i Mack-SM och försöka vinna din lokala delfinal.  Annat som är lätt att få uppmärksamhet kring är statistik – gör en undersökning bland dina kunder och redovisa den, eller gör en lokal vinkling på en riksnyhet.

2. Skriv pressmeddelande
När du har nyheten klar behöver du intressera media för den. Vanligast är att skriva ett pressmeddelande, och hur du skriver ett perfekt sådant (samt mycket annat viktigt)lär du dig iWestanders kostnadsfria PR-handbok.

3. Välj media
Vem ska du nu skicka ditt pressmeddelande till? Skapa en sändlista genom att börja med morgontidningen, gratistidningar, webbtidningar, radiostationer och eventuell lokal TV. Gå sedan vidare och fundera på om du ska lägga till någon tidskrift som vänder sig särskilt till din målgrupp. Glöm inte heller bort att stora företag, kommuner och landsting kan ha egna personaltidningar med tiotusentals läsare, kanske finns dina kunder där? Lägg därefter till personer som bloggar om dina ämnen – titta på Knuff.se eller sök på Twingly för att hitta dem. Till din sändlista bör du också addera dina viktigaste leverantörer, kunder och samarbetspartners – det vore ju synd om de missade din nyhet.

4. Använd en nyhetstjänst
Skaffa sedan ett gratis konto på Mynewsdesk, en nyhetstjänst där du enkelt har möjlighet att nå tiotusentals journalister.  Samtidigt som du mailar ut ditt pressmeddelande till den sändlista som du gjorde ovan laddar du upp pressmeddelandet här så att det är sökbart för alla som bevakar dina ämnen.

5. Bifoga bilder
Bilder ökar alltid chansen att bli publicerad, bifoga en länk till bra, högupplösta, foton som du har lagt upp på din hemsida eller på ditt företags konto på Flickr eller liknande tjänst.

Inlägget först publicerat på http://www.almijonkoping.wordpress.com. Foto: http://www.flickr.com/photos/krazydad

Hitta gratis bilder till din blogg eller presentation

Riktig bra bilder är en av de saker som skiljer proffsiga presentationer, bloggar och broschyrer från mer amatörmässiga. Idag finns det många sätt att gratis få tag i bra foton och illustrationer, så har du inte redan slängt ut dina gamla clip-art är det hög tid nu! Här får du tips om var du hittar bilderna som lyfter din presentation utan att tömma din plånbok.

Gratis bilder
Grundregeln är, som du säkert vet, att du inte har rätt att ladda ner bilder som du hittar på nätet. Det finns dock ett mycket intressant undantag, nämligen om fotografen angett att bilden lyder under en creative commons-licens. Den vanligaste cc-licensen säger att du får använda bilden hur du vill så länge du anger vem som har tagit den. Det finns också varianter på licensen som anger att bilden endast får användas för icke-kommersiellt bruk eller att den inte får bearbetas. Följer man bara dessa regler är bilderna fria att använda, och det finns mängder av bilder att välja mellan.

En bra sökmotor för cc-bilder är www.compfight.com som på ett smidigt sätt söker igenom bilder som finns på den stora fotosajten Flickr. Vill du söka alla bilder med cc-licens klickar du i ”only” och vill du bara söka bilder med cc-licens för kommersiellt bruk klickar du i ”commercial”. Du kan också söka på www.google.com/advanced_search där du i boxen under ”användnings-rättigheter” kan ange vilken typ av cc-licens du vill söka efter.

Bilder från bildbank
De bilder du hittar via sökmotorerna ovan fungerar oftast utmärkt för bloggar, hemsidor och PowerPoint-presentationer, men om du ska ha bilder till en broschyr eller något annat som ska tryckas är oftast upplösningen för dålig. Pröva då istället en bildbank som www.sxc.hu eller www.everystockphoto.com där du kan hitta helt kostnadsfria bilder som klarar att tryckas. Andra bra bildbanker är www.stockxpert.com eller www.istockphoto.com. Till skillnad från de tidigare är dessa två inte gratis, men kostnaden för riktigt bra bilder är ytterst låg. Du får betala mellan 35 och 70 kronor för en bild med 300 dpi upplösning, vilket är vad du behöver för tryck.

Wikipedia
Slutligen vill jag tipsa dig om Wikimedia, en del av det stora Wikipedia-projektet. Här kan du leta om du vill hitta bilder och illustrationer av den typ som finns i uppslagsverk, till exempel en bild som illustrerar medicin, eller andra världskriget.

Artikeln först publicerad januari 2010 på http://www.driftig.nu och sedan i mars 2010 på http://www.almijonkoping.wordpress.com. Bild från http://www.flickr.com/photos/mahalie

Den omöjliga marknads-undersökningen?

Hur gör man en marknadsundersökning av en idé? Är det ens möjligt?

När vi får in idéer till nya produkter så vill vi veta om det finns en marknad för den tänkta produkten innan vi investerar pengar och tid i idéutveckling. Ofta innebär det att vi ber innovatören att genomföra någon form av marknadsundersökning. Problemet är att innovatören inte kan berätta exakt VAD det är som ska utvecklas utan får ställa frågor som ”upplever ni problem med X” och ”skulle ni vilja ha en lösning på Y”. Ofta är svaren spridda och enkäten allt annat än enkel att tolka.

Björn Alberts har skrivit ett intressant inlägg om att kunderna gärna kan involveras i förbättringsprocesser, tex önska en ny smak på kaffet men att det inte fungerar att involvera kunderna i verklig innovation eftersom de faktiskt inte vet vad det är de saknar.

It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.  Steve Jobs

If I had asked people what they wanted, they would have said a faster horse.  Henry Ford

Samma tankegångar har Glen Stansberry på Blogging Innovation.

Instead of spending your time asking everyone around if they think your concept will work, spend that time developing the idea. Let it marinate and take shape. And develop the snot out of it. Once you’ve got a bangin’ prototype, then see what people think.

Jag tror att herrarna ovan har rätt. Det är bättre att sikta på att få fram prototypen och testa den istället för att försöka involvera kunderna i den tidiga utvecklingsprocessen. Problemet uppstår dock när det inte är innovatörens egna pengar som ska riskas. Om det som hos oss på ALMI handlar om offentliga medel som ska användas till produktutvecklingen måste det finnas något slags underlag att fatta beslut om och då är vi tillbaka vid frågan ”kommer detta att gå att sälja”? Har du något förslag på hur vi kan göra?