Från ”nu” till ”mer framgångsrik” – att designa lärprocesser

Det är lätt att tänka att lärande alltid handlar om att ge mer kunskap. Att lärande är samma sak som ”kurs” av något slag, vare sig det är på kursgård eller via datorn. Men så enkelt är det förstås inte.

Lärande kan snarare ses som en förflyttning av en person från ”nu” till ett läge där hen är ”mer framgångsrik” och för att kunna designa en bra lärprocess måste vi dels veta vad målet är och dels identifiera gapet mellan ”nu” och ”mer framgångsrik”.

 Skattkarta med start och slutmål

Anna behöver beställa fler reklampennor till företaget men vet inte av vem vi handlar och hur hon ska göra beställningen. Hon har alltså brist på kunskap om hur hon ska göra. Lösningen här är relativt enkel, vi behöver ta reda på exakt vilken kunskap Anna behöver (adressen till leverantören, produktnumret på de pennor vi använder etc) och hitta bästa sättet att förse henne med den kunskapen (göra uppgiften tillsammans, ta fram en checklista etc). Därefter har Anna den kunskap hon behöver, hon kan genomföra beställningen och förflyttningen till ”mer framgångsrik” är genomförd.

Ett lite mer komplicerat scenario är att medarbetaren saknar färdigheter av något slag. Skillnaden på kunskap och färdighet är att i det senare fallet kan man inte vara skicklig utan att öva. Vi kan som exempel ta Beata som är helt ny i supporten och har fått en mycket arg kund på tråden. Även om Beata har en lathund om ”kundbemötande” framför sig som ger henne kunskap är det inte sannolikt att hon klarar situationen framgångsrikt. Att hantera upprörda kunder är en färdighet som skapas över tid och för att förflytta sig till ”mer framgångsrik” behöver Beata få öva. Vi måste alltså designa en helt annan lärprocess för henne än för Anna.

En tredje form av gap handlar om motivation. Calle har hanterat reseräkningarna på företaget de senaste fem åren och har full koll på alla regler, dock kräver det nya systemet att vissa saker görs på ett nytt sätt vilket innebär att Calle måste ”avprogrammera” sin gamla kunskap och lära sig ett nytt sätt, vilket är mer ansträngande än att bara lära sig en helt ny kunskap. När gapet handlar om motivation behöver vi designa en lärprocess som handlar om att förändra attityder, få accept för mål och vi behöver också ge tid för acceptans av förändringen.

Jag som skriver arbetar med lärande, kulturfrågor och allt annat som bidrar till att skapa framgång för medarbetarna på JSC IT-partner. Just nu bygger jag upp ett internt kompetenscenter och lär mig mer om lärande, vill du dela med dig av din kunskap om området blir jag glad.

Annonser

Säg något!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s