Krönika om sociala medier i tidskriften Gjuteriet

Måste du finnas på sociala medier? Nej.
Kan du ha nytta av det? Ja.

För att förtydliga; Jag tror att alla företag har nytta av att finnas på sociala medier, men jag tycker inte att alla företag ska ha en Facebooksida.

Framgång, oavsett bransch, bygger på relationer. Vi gör affärer med, arbetar hos och levererar till personer och företag vi har en relation med. Relationer skapas genom möten och samtal – det är bland annat därför vi gör kundbesök, events och ställer ut på mässor. Rent praktiskt finns det dock en gräns för hur många personer vi hinner prata med under en dag, och mässan eller kundbesöket är kanske bara en gång per år.

Sociala medier ger dig möjligheten att ha kontakt med ett större nätverk över hela året. Du kan till exempel förlänga mötet du haft på en mässa och fortsätta kommunicera med de som visat intresse för dig och ditt företag. Genom att på sociala medier visa dig och dela med dig av tips, idéer, kunskap och kontakter som är av värde för ditt nätverk bygger du en stark relation som kommer leda till att du får lättare att få kunder, eller rekrytera personal.

Mitt tips är att du börjar på individnivå. Strunta i Facebooksidan för företaget men se till att du skaffar dig ett konto på LinkedIn. Gör i ordning din profil, lägg till dina kontakter och börja leverera värde till dem i form av tips och råd som du tror de kan ha glädje av. Svara på frågor du får och ställ frågor till andra om sådant du vill veta. Var tillgänglig och trevlig. Bygg ditt nätverk. Ge det tid och det kommer att ge dig resultat.

Vill du sedan gå vidare med sociala medier för företaget så börja med den kanal där du hittar flest personer ur din viktigaste målgrupp. Registrera ett konto men avstå från att direkt börja göra inlägg. Börja istället med att läsa och följa andra för att förstå hur spelreglerna ser ut i just den här kanalen och vilka som pratar. När du har koll på läget så ge dig in i konversationen genom att låta dina första inlägg vara svar på någons fråga eller en kommentar i en diskussion.

Rätt hanterat kan sociala medier leverera stort värde till ditt företag, men för att lyckas krävs dock att du satsar resurser i form av tid. Varje ny kanal kräver att någon läser, svarar, diskuterar och gör inlägg på ett sätt som bygger ditt företags varumärke. Så innan du drar igång, se till att du är villig att avsätta tillräckliga resurser och sätt ett mätbart mål så att du kan se att din satsning lönar sig. Glöm sedan inte att utvärdera regelbundet och justera kursen när det behövs.

Lycka till!

Cecilia Ödman är Marknads-och kommunikationschef på Science Park Jönköping. Hon har tidigare drivit eget företag inom digital kommunikation och brinner för entreprenörskap, möten och storytelling.

——

Den här krönikan skrevs för tidskriften Gjuteriet nummer 6 2014.

Annonser

Säg något!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s