Bra dagar bär jag keps på jobbet

pitchträningNågot av det roligaste jag (och kollegorna) vet är att vara med när våra bolag ska pitchträna. Dvs något av bolagen vi jobbar med att utveckla ska hålla en presentation inför tex en investerare eller en potentiell kund eller partner och vi hjälper dem slipa argumenten och göra en riktigt vass insats.

Den modell vi använder för vår pitchträning kallas för Value Creation Forum och går ut på att bolaget får 15 minuter på sig att göra sin presentation och vi som lyssnar tilldelas olika roller som visas genom färgen på kepsen man bär. Får man en grön keps ska man bara fokusera på vad som är bra med presentationen man hör. Röda kepsar letar efter sådant som kan förtydligas och förbättras. Gula kepsar  har investerarens perspektiv och tittar på om det kan bli lönsamt och den som får de tjusiga glasögonen i orange plast har kundens ögon och funderar på vad man vill veta för att slå till och köpa produkten eller tjänsten.

Stämningen i rummet blir rätt skön när kepsarna kommer på, entreprenörerna som ska pitcha brukar slappna av och vi som ska ge feedback vet att vi inte behöver försöka täcka alla perspektiv utan vi har en uttalad uppgift. Kepsdagar är bra dagar!

Säg något!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s