spridninglinkedin

Bygga varumärke på LinkedIn

När jag utbildar och coachar företagsledare och chefer i LinkedIn får jag ofta frågan ”måste jag skriva något eller räcker det att jag finns där med en profil?”

Mitt svar är att det beror på vad du vill åstadkomma. En profil är en utmärkt metod för dig att utvidga ditt nätverk genom personer du redan känner eller känner till, vilket räcker långt för många. Om du däremot vill bygga ditt varumärke utanför ditt befintliga nätverk och bli känd för din kunskap vinner du oerhört mycket på att skriva egna inlägg.

Skriva inlägg

Som ett exempel kan vi ta ett inlägg jag gjorde på LinkedIn förra veckan. Inlägget var en länk till en artikel om just LinkedIn som jag publicerat på webbtidningen Jaffärer.se

linkedinstatus

Så här såg spridningen av mitt inlägg ut efter första dagen:

linkdinstatistik

Prickarna i den blå ringen är mina egna kontakter på LinkedIn, dvs mitt eget nätverk. Prickarna i den andra cirkeln är mina vänners vänner och ytan som ännu är tom representerar visningar för mina tredjehandskontakter, dvs mina vänners vänners vänner.

Efter en dag är det fortfarande mest mina egna vänner som sett uppdateringen, men efter att några av dem gillat uppdateringen har den spridits till en del av mina vänners vänner också.

Spridning på LinkedIn

Efter fyra dagar ser spridningen ut såhär:

spridninglinkedin

Min text har nu visats för 267 personer, varav merparten personer som jag inte redan har i mitt nätverk. Förutsatt att dessa gillade det de läste är det ett utmärkt sätt för mig att visa min kunskap i ämnet LinkedIn och att bygga mitt varumärke.

Säg något!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s