Ofta pratar vi marknadsförare om varumärken som en personlighet. Vi pratar om tonalitet och karaktär och försöker förmänskliga varumärket för att göra det lättare att nå fram till mottagaren. Problemet är ofta att ett företag har flera olika mottagare för samma varumärke och det är svårt att få ihop de olika mottagarnas önskemål i en enda ”person” – risken är att resultatet blir aningens schizofrent och därmed inte går hem hos någon alls.
En intressant lösning på detta dilemma fick jag av Simon Waterfall vid hans keynotepresentation på #UID12. Hans förslag är att se på varumärket inte som en person, utan som ett band. Flera olika personligheter som tillsammans har ett unikt sound. Alla i bandet behöver inte låta likadant – någon föredrar Sporty Spice och en annan gillar Posh Spice bättre – men alla har en roll att fylla och tillsammans bildar de en enhet och ett sammanhang där summan av delarna blir större än delarna i sig självt.
Har du ett band?
Kul angreppssätt. Det ska jag testa vid lämpligt tillfälle – tack för tipset.
Ja jag tycker att band-tanken ger lite mer spelmöjligheter när man arbetar med företagskommunikation – det är ju trots allt människor vi vill följa och ha dialog med. Känns för övrigt stort att du läst och kommenterat – har din blogg som en av mina favoriter för kunskap runt varumärken!