Gör sociala media individerna viktigare än företagen?

senaste avsnittet av Trend-TVberättar trendspanaren Göran Adlén om hur framgångsrika företag använder sig av medarbetarnaspersonliga kontaktnät i olika sociala medier för att nå ut med budskap.

I samma anda menar entreprenören Per Frykman att marknadsföring framöver kommer att handla nästan uteslutande om mouth-to-mouth och att de som rekommenderas ärindividerna, inte företaget i sig.

Tanken är alltså att det är individen som är den viktiga i sociala media och att konversationen pågår mellan individerna och inte mellan företag. Men jag vill hävda att så har det alltid varit, skillnaden mot förr är räckvidden och transparensen som de nya kanalerna för med sig. Där ditt rykte för några år sedan bara nådde ut till en ganska nära krets kan du i dag genom användande av sociala medier visa upp din kompetens för en betydligt större krets och därmed arbeta in din eget varumärke på ett mycket tydligare sätt.

Hur ska du då ta tillvara på den här möjligheten? Börja med att bestämma vad det är du vill vara känd för, vad som är din specialitet. Ta sedan reda på hur du framstår idag, du kan tex Googla dig själv och se vad det är för typ av information som kommer upp.  När du har nuläget och visionen klara för dig är det dags att lägga upp en strategi för förflyttningen – i vilka kanaler ska du göra dig synlig och med vilket budskap?

Du som har anställda bör också fundera över hur din personals personliga varumärken kan vara en möjlighet i din verksamhet – och vad som händer den dag de lämnar företaget.

Annonser

Säg något!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s