Fem steg till gratis publicitet för ditt företag

Syns du inte så finns du inte – därför måste du marknadsföra dig.

Som småföretagare kan det vara svårt att lägga pengar på annonser, därför är det smart att istället arbeta med PR och få gratis publicitet. För att bli framgångsrik behöver du fundera på vad i din verksamhet som kan vara en nyhet och hitta ett sätt att få ut den nyheten  –  lätt i teorin, men kanske svårare i praktiken.

1. Hitta nyheten
Trender och utmärkelser är alltid intressanta nyheter. Har du en djuraffär kan du konstatera att hamstrar nu har gått om marsvin som populäraste husdjur för nybörjare, driver du en frukthandel kan du utse stans godaste äppelkaka och om du har ett café kan du ställa upp i Mack-SM och försöka vinna din lokala delfinal.  Annat som är lätt att få uppmärksamhet kring är statistik – gör en undersökning bland dina kunder och redovisa den, eller gör en lokal vinkling på en riksnyhet.

2. Skriv pressmeddelande
När du har nyheten klar behöver du intressera media för den. Vanligast är att skriva ett pressmeddelande, och hur du skriver ett perfekt sådant (samt mycket annat viktigt)lär du dig iWestanders kostnadsfria PR-handbok.

3. Välj media
Vem ska du nu skicka ditt pressmeddelande till? Skapa en sändlista genom att börja med morgontidningen, gratistidningar, webbtidningar, radiostationer och eventuell lokal TV. Gå sedan vidare och fundera på om du ska lägga till någon tidskrift som vänder sig särskilt till din målgrupp. Glöm inte heller bort att stora företag, kommuner och landsting kan ha egna personaltidningar med tiotusentals läsare, kanske finns dina kunder där? Lägg därefter till personer som bloggar om dina ämnen – titta på Knuff.se eller sök på Twingly för att hitta dem. Till din sändlista bör du också addera dina viktigaste leverantörer, kunder och samarbetspartners – det vore ju synd om de missade din nyhet.

4. Använd en nyhetstjänst
Skaffa sedan ett gratis konto på Mynewsdesk, en nyhetstjänst där du enkelt har möjlighet att nå tiotusentals journalister.  Samtidigt som du mailar ut ditt pressmeddelande till den sändlista som du gjorde ovan laddar du upp pressmeddelandet här så att det är sökbart för alla som bevakar dina ämnen.

5. Bifoga bilder
Bilder ökar alltid chansen att bli publicerad, bifoga en länk till bra, högupplösta, foton som du har lagt upp på din hemsida eller på ditt företags konto på Flickr eller liknande tjänst.

Inlägget först publicerat på http://www.almijonkoping.wordpress.com. Foto: http://www.flickr.com/photos/krazydad

Säg något!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s